Mothr nr 3 - Sommar 2022

Hur mår vi av att inte sova? Och vad kan vi göra för att få vilan att infinna sig och bli bättre utsövda under de där vimmelkantiga småbarnsåren? Mirijam Geyerhofer har skrivit en bok om just sömnbrist och ger sina bästa tips på hur du kan påverka din nattvila till det bättre:

INSE ATT DET ÄR SÖMNBRIST

1

Jag fattade absolut att jag sov för lite, men jag förstod aldrig att mina problem – såväl fysiska som psykiska – orsakades av för lite sömn. Jag var nämligen inte trött, utan snarare väldigt hyper med en konstant känsla av att jag aldrig hann med. Min sömnbrist startade med barn nummer två, vilket gjorde att jag kopplade mitt mående rent generellt till att bli tvåbarnsförälder, inte till att få för lite sömn. TA HJÄLP (OCH SKIPPA JÄMSTÄLLDHETEN) Har du en partner? Då får hen ta hälften av nätterna. Går det inte så får hen ta över – om inte allt – så en rejäl bit av ansvaret för hemmet, tvätten och kylskåpet. Och skippa millimeterrättvisan, vi är otroligt olika när det kommer till motståndskraft gällande sömnbrist och stress. Den som mår sämst ska göra minst och sedan får man utvärdera allt eftersom.

2

Har du ingen partner och känner att du inte vill ta hjälp på nätterna? Svara på ett “Kan vi göra något för dig?” med ett “Ja tack, jag vill gärna ha tio portioner vegetarisk lasagne att ta fram ur frysen när det krisar” eller “Jo faktiskt så behöver mitt badrum en rejäl uppfräschning så det får du gärna fixa”. Om folk vill hjälpa till – låt dem! 3 GLÖM GODA RÅD "Sov när bebisen sover" är världens sämsta tips, eftersom det ofta är väldigt svårt att gå från klarvaken till sovande på kommando. Många bebisar sover dessutom bäst när man rullar dem i vagn, eller bär i sele, eller när man kör bil.

62

55

mothr

mothr

Powered by